onsdag 2 februari 2011

Automatiskt numrerade rubriker i OpenOffice och LibreOffice

Ska man skriva lite längre texter i skolan finns det många fördelar med att använda ett riktigt ordbehandlingsprogram som OpenOffice och LibreOffice.  Det är dock ganska väsentligt att använda de formatmallar som finns i programmet för rubriker t.ex.  Gör man inte det upplever man ofta att programmet bråkar med en.


Här är två blogginlägg i följd där jag först med hjälp av en skärminspelning går igenom hur man infogar rubriker och får dem automatiskt numrerade och sen i det andra inlägget, visar hur man infogar en automatisk innehållsförteckning.  Både rubriknumreringen och innehållsförteckningen ändrar sig autmatiskt om du redigerar i texten senare. Inget manuellt ändrande alltså!


Infoga automatiskt numrerade rubriker



Unable to display content. Adobe Flash is required.

12 kommentarer:

  1. Hej,

    jag behöver hjälp! Jag har gjort en automatiskt innehållsförteckning och rubriker. Men det är så att två av mina rubriker ska ej vara numrerade. Tar jag bort numren så försvinner de ur innehållsförteckningen. HJÄLP MIG! Jag skriver en C-uppsats som ska in på onsdag så behöver hjälp snarast!

    MVH
    Erika

    Maila mig gärna svaret: erikaeveryday@hotmail.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Om du högerklickar i innehållsförteckningen och väljer "redigera förteckning/tabell" så kan du kryssa ur rutan "skyddad mot manuella ändringar". Tryck OK, sen kan du infoga något eget som inte är numrerat i innehållsförteckningen. Lycka till (:

      Radera
    2. Det finns dessutom ett kommando som heter "infoga post utan nummer" ser jag nu. Dete finns i verktygsraden som heter punktuppställningstecken. Ställ markören vid en numrerad rubrik så dyker den upp.

      Radera
  2. Hejsan! Jag har gjort sidnumrering och innehållsförteckning. Samt punkterna som står vid varje runbrik, typ 1, 1.1, 1.2 osv. Jag undrar hur jag kan få rubriknumerna med ett mellanslag mellan rubriken typ såhär "Problemformulering 1.1" (Times new roman 12 pt.) som det ser ut nu så är det ett rejält avstånd mellan nummer och rubrik. Snälla hjälp =) Ska skriva ut och lämna in denna B uppsats i em!!! MVH/Melissa

    SvaraRadera
  3. Har du kanske satt in mellanslag som skiljetecken bakom numreringen i dialogrutan för kapitelnumrering? Kolla det och ta i så fall bort dem så att det ser bra ut.

    SvaraRadera
  4. Hejsan!
    Super att det finns någon som kan och lagt upp information på nätet =)
    Behöver dock hjälp trots den utförliga beskrivningen!

    Det är så att jag har färg i mina rubriker, och efter att jag numrerar så blev vissa nummer i samma färg som rubrikerna medan andra blev svarta. Hur ska jag kunna lösa detta så det blir samma färg på hela texten på alla?
    Tacksam för svar då det är mitt examensarbete som görs. Vill inte få ett sämre betyg för flerfärgade rubriker ;)

    Om du vill maila så nås jag på dariadriman@hotmail.com
    Svar här på sidan går naturligtvis alldeles utmärkt, finns säkert fler än jag med samma problem ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Även färg styrs helst via formatmallar och inte manuellt. Jag gissar att du valt en annan färg på rubrikerna manuellt? När man väljer att formatera en rubrik som rubrik 1, rubrik 2 o.s.v. så använder man en formatmall. Dessa går att redigera så att man får dem som man vill, t.ex. i blått. Gör så här:
      Dra ner rullgardinsmenyn där man väljer rubrikformat (bredvid typsnitt) . Välj mer.. och högerklicka sen på den formatmall du vill ändra (t.ex. rubrik 1) - välj ändra, så får du upp en dialogruta som låter dig redigera mallen och byta teckenfärg.
      Gör du så så kommer alla rubriker som är formaterade som rubrik 1 att ändras. Fortsätt med de andra rubriknivåerna på samma sätt. Hoppas det löser ditt problem (:

      Radera
  5. Hej Lars!
    Jag skulle vilja tacka för att du delar med dig av din kunskap till oss!
    Jag håller på att skriva en C-uppsats och har tittat på dina videos om hur man gör en innehållsförteckning och automatiskt numrerade rubriker, det jag skulle vilja fråga dig är följande:
    Jag skulle helst vilja att mina rubriker är i times new roman och inte "feta", däremot om jag ändrar mina rubriker förhand blir siffrorna fortfarande "arial" och feta. Hur göra?
    Tack
    /Tove

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du ställer markören i en av rubrikerna du vill ändra och sen trycker på knappen till vänster om rullgardinsmenyn där det står Rubrik 1 (eller 2) i verktygsfältet så du får upp dialogrutan "Formatmallar och formatering". Högerklicka där på den rubriknivå vars formatering du vill ändra - och välj "ändra". Nu kan du ändra typsnitt, storlek, färg mm på rubrikerna. Så kan du sen göra på alla nivåer du vill ändra.

      Radera
  6. Hej Lars, jag har skrivit en avhandling i Word 2007 och har än så länge misslyckats med att lägga in en automatiskt numrerad innehållsförteckning. Vet du hur man går tillväga för att få automatiskt numrerade rubriker i wordprogrammet? Tacksam för svar /karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja - jag jag jobbar nästan uteslutande i LibreOffice men kolla här så kanske du får hjälp: http://office.microsoft.com/en-us/word-help/video-introduction-to-tables-of-contents-VA104034697.aspx?CTT=5&origin=HA104030981

      Radera
    2. Ok, tack ska göra det. Kan man ladda ner ett open office-program utan risk, dvs, utan att det slår ut microsoft office / word som jag vill ha kvar? Då borde jag väl kunna överföra min uppsats till open office, och testa automatisk numrering där? Är det något jag bör tänka på i den processen? Tack /karin

      Radera

Automatiskt numrerade kapitelrubriker i Word

Här är en film där jag visar hur du gör automatiskt numrerade kapitelrubriker i din uppsats.  Kräver Word så det går inte att göra i Word on...