tisdag 3 maj 2011

Automatisk numrering och punktlistor i OpenOffice och LibreOffice

Många tycker att det är knepigt att bemästra den automatiska numreringen i OpenOffice eller LibreOffice. Den verkar ibland leva sitt eget liv.  Samtidigt är det många gånger väldigt praktiskt med den automatiska funktionen där man får snygga indrag.

Tricket framför alla sitter i shift-tangenten (samma tangent som ger stor bokstav).  Håller man ner shift samtidigt som man gör returslag så får man ingen ny siffra.
Se videon nedan!

Unable to display content. Adobe Flash is required.

3 kommentarer:

  1. Tack! Detta har verkligen irriterat mig, men nu kan jag jobba utan detta irritationsmoment.

    SvaraRadera
  2. Supertack! Du anar inte hur mycket frustration du har besparat mig. Pedagogiskt framställt också! Vill du göra en uppföljning skulle jag tacksamt ta emot en liten demonstration om hur man använder fler nivåer/hierarkier av numrering samt hur dessa praktiskt ska sättas upp i Libre/openoffice avseende siffor, bokstäver, romersk numreing osv.

    Tack återigen

    SvaraRadera
  3. Tack! Det här har irriterat mig något sjukt. Du är bäst!

    SvaraRadera

Automatiskt numrerade kapitelrubriker i Word

Här är en film där jag visar hur du gör automatiskt numrerade kapitelrubriker i din uppsats.  Kräver Word så det går inte att göra i Word on...